PRAWA CZΜWIEKA

  Wprowadzenie
  Historia praw cz這wieka
  Prawa cz這wieka w uj璚iu Karty NZ
  Kategorie praw cz這wieka
  Trzecia generacja praw cz這wieka
  Instrumenty prawne dot. praw cz這wieka

Dokumenty
  Karta Narod闚 Zjednoczonych
  Powszechna Deklaracja Praw Cz這wieka
  Konwencje traktatowe dot. praw cz這wieka
  Przem闚ienia
  Inne dokumenty

Cia豉 ONZ
  Rada Praw Cz這wieka
  Komisja Praw Cz這wieka
  Podkomisja ds. Popierania
   i Ochrony Praw Cz這wieka

  Trzeci Komitet Zgromadzenia Og鏊nego NZ
  Wysoki Komisarz NZ ds. Praw Cz這wieka
  Cia豉 traktatowe ds. Praw Cz這wieka

Mi璠zynarodowe Trybuna造
  Mi璠zynarodowy Trybuna Karny (MTK)
  Mi璠zynarodowe Trybuna造 ad hoc
  MTK dla by貫j Jugos豉wii
  MTK dla Rwandy
  Mechanizm NZ dla Mi璠zynarodowych
   Trybuna堯w Karnych

  Umi璠zynarodowione s康ownictwo karne
  Nadzwyczajne Izby S康闚 Kambod篡
  Specjalny Trybuna dla Libanu
  Specjalny Trybuna dla Sierra Leone

Mechanizmy ochrony
  Sk豉danie skarg indywidualnych

Quiz
  Wszystko o prawach cz這wieka

Mi璠zynarodowe Trybuna造

Mi璠zynarodowy Trybuna Karny [MTK]

International Criminal Court [ICC]

Kompetencje Rady Bezpiecze雟twa i Mi璠zynarodowego Trybuna逝 Karnego uzupe軟iaj si. Statut Trybuna逝 uznaje rol Rady Bezpiecze雟twa w utrzymywaniu pokoju i bezpiecze雟twa na 鈍iecie, zapisan w Karcie Narod闚 Zjednoczonych. Na podstawie rozdzia逝 VII Karty, Rada Bezpiecze雟twa mo瞠 zwr鏂i si do Trybuna逝 o rozpatrzenie "sytuacji", w kt鏎ej prawdopodobnie dosz這 do pope軟ienia jednej lub wi璚ej zbrodni obj皻ych jurysdykcj Trybuna逝. Przekazanie sytuacji przez Rad Bezpiecze雟twa jest dla prokuratora Trybuna逝 podstaw do rozpocz璚ia 郵edztwa.

Przekazanie sytuacji przez Rad Bezpiecze雟twa wynika z jej kompetencji okre郵onych w rozdziale VII Karty Narod闚 Zjednoczonych, kt鏎y jest prawnie wi捫帷ym dokumentem dla wszystkich pa雟tw cz這nkowskich ONZ. Z tego wzgl璠u realizowanie przez Trybuna swoich uprawnie staje si form egzekwowania prawa mi璠zynarodowego. Jurysdykcja Trybuna逝 staje si wi捫帷a nawet wtedy, gdy ani pa雟two, na kt鏎ego terenie pope軟iono przest瘼stwo ani pa雟two, kt鏎ego obywatelem jest osoba oskar穎na, nie jest pa雟twem-stron Statutu Trybuna逝. W takich przypadkach badanie i 軼iganie zbrodni przez Mi璠zynarodowy Trybuna Karny pomaga Radzie Bezpiecze雟twa utrzyma pok鎩 na 鈍iecie. Wynikaj帷e z inspiracji Rady Bezpiecze雟twa dzia豉nia Trybuna逝 zwi瘯szaj jego rol w egzekwowaniu mi璠zynarodowego prawa karnego.

Rada Bezpiecze雟twa mo瞠 za膨da od Trybuna逝 odroczenia dochodzenia lub 軼igania na okres 12 miesi璚y z mo磧iwo軼i jego wznowienia. Rada Bezpiecze雟twa mo瞠 wyst徙i z takim 膨daniem w zwi您ku z realizacj uprawnie w zakresie przywracania pokoju i egzekwowania pokojowych porozumie, okre郵onych w rozdziale VII Karty NZ. Takie odroczenie ma zagwarantowa, 瞠 dzia豉nia Trybuna逝 nie stan si przeszkod w d捫eniu Rady Bezpiecze雟twa do przywr鏂enia pokoju.

Rada Bezpiecze雟twa ONZ debatuje nad wzmacnianiem rz康闚 prawa
i promowanem ich oraz nad rol Mi璠zynarodowego Trybuna逝 Karnego
w procesie utrzymywania mi璠zynarodowego pokoju
i bezpiecze雟twa. (17 pa寮ziernika 2012 r.)

Zobacz tak瞠:

Draft Relationship Agreement between the Court and the United Nations




Dokument opracowany przez O鈔odek Informacji ONZ w Warszawie
na podstawie materia堯w ONZ, czerwiec 2003 r.
Aktualizacja stycze 2013r.
Specjalne podzi瘯owania dla
Helsi雟kiej Fundacji Praw Cz這wieka za wk豉d merytoryczny.

Konwencje traktatowe oraz dokument "Wzorcowe Regu造 Minimum Post瘼owania z Wi篥niami" (Nowy Jork, 1984 r.) pochodz ze strony internetowej Helsi雟kiej Fundacji Praw Cz這wieka w Warszawie.
O鈔odek Informacji ONZ dzi瘯uje za udost瘼nienie dokument闚.
O鈔odek Informacji ONZ w Warszawie     tel. (+4822) 825 57 84,   e-mail: unic.poland@unic.org