Przesłanie Sekretarza Generalnego z okazji
Międzynarodowego Dnia Ludności Rdzennej na Świecie
9 sierpnia 2004 roku

Już po raz dziesiąty obchodzimy Międzynarodowy Dzień Ludności Rdzennej na Świecie, ustanowiony przez Zgromadzenie Ogólne ONZ. Trwają również obchody Międzynarodowej Dekady Ludności Tubylczej na Świecie.

Obchody są okazją do podkreślenia różnorodności kultur tubylczych, tak bardzo wzbogacających rodzinę ludzką. Jest to szansa do zwrócenia uwagi na obecną sytuację ludności tubylczej na świecie, do uświadomienia sobie, jak wiele jeszcze trzeba zrobić, by poprawić warunki ich życia.

Zbyt długo pozbawiano ludność tubylczą ziemi, lekceważono lub wręcz niszczono jej kulturę, języki i zwyczaje. Ignorowano tradycyjną wiedzę i umiejętności korzystania z zasobów naturalnych. W niektórych regionach świata ludności tubylczej wręcz zagrażała zagłada.

Od wielu lat przedstawiciele ludności rdzennej występują na forum ONZ, zwracając uwagę na konieczność udzielenia im pomocy. Międzynarodowa Dekada Ludności Tubylczej na Świecie umożliwiła rozpoczęcie dialogu i współpracy z Organizacją Narodów Zjednoczonych. Zdecydowane działania na szczeblu regionalnym, krajowym i lokalnym powinny w przyszłości zaowocować zwiększeniem tej współpracy i służyć osiągnięciu Milenijnych Celów Rozwoju. Rządy, organizacje międzyrządowe i społeczeństwa obywatelskie powinny dołożyć wszelkich starań, by uwłasnowolnić ludność tubylczą i zapewnić jej udział w podejmowaniu decyzji wpływających na poprawę losu.

W Międzynarodowym Dniu Ludności Rdzennej na Świecie nie zapomnijmy o fundamentalnych zasadach Karty Narodów Zjednoczonych: pokoju, rozwoju i prawach człowieka. Potwierdźmy naszą determinację do solidarności z ludnością tubylczą, tak by wartości te dotyczyły również ludność tubylczą na świecie.

2004-08-06

W serwisie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

×